Salsa cd ‘Resurreccion’ Vol elementen voor internationale erkenning
21 april 2012 | Tekst Rosita Leeflang

Soeshiel Sharma richtte in 1994 de groep Masalsa op en zoals de naam doet vermoeden, zingen en spelen zij latin muziek. En alhoewel ze reeds 18 jaar bestaan, kwam in maart 2012 hun derde cd uit. Pas de derde, maar met de kwaliteit die is neergezet zou de cd wel eens kunnen zorgen voor een Grammy Award voor de groep.

In het Paard van Troje in Den Haag is een groot aantal mensen toegestroomd voor de release party. Aanwezig is ook Juan Navia, hij zorgde voor twee arrangementen op de cd. Hij is tevreden over het resultaat. En toch is het even wachten, wat het uiteindelijk resultaat is. Al na het eerste nummer is het duidelijk, want al gauw vullen de tonen van die heerlijke salsa muziek uit New York de zaal. De cover van de cd versterkt de woorden van Sharma. “Wij zijn terug gegaan naar de salsa van de jaren 70.” Dat is de pure salsa en dan is duidelijk waarom de naam is gekozen voor de cd ‘Resurreccion’ oftewel ‘de opstanding’, want met deze cd komt Masalsa sterk terug.

Sprong in het diepe

De liefde voor latin muziek kwam voor Sharma tot leven na zijn vestiging in Nederland in 1975. Bij zijn opvoeding werden er thuis vaak platen gedraaid van artiesten als Celia Cruz. Ook zijn vader zat in de muziek. En toch ging hij in Suriname veelal mee in de Hindostaanse scene, maar dat werd al gauw een beetje eentonig. Hij ging muziek studeren in Nederland en belandde in 1992 met het Hindostaans bandje Fresh in zijn geboorteland. “Dat was een uniek concept want we speelden een latin repertoire.” Het was kort na deze tour dat hij besloot een sprong in het diepe te maken en Masalsa op te richten. “Toen was het nog redelijk te doen, omdat je afspraken met mensen kon maken ook voor optredens, maar in deze tijdgeest weet ik niet als ik het zou aandurven om een nieuwe band op te richten. Vroeger was er geen marketing machine nodig. Als een band goed was, was deze binnen een half jaar bekend en dat slechts door mond op mond.”

Terug van weggeweest

De eerste cd van Masalsa kwam in 1998 en de tweede in 2002. In 2005 stortte de muziek ‘bisnis’ in en beleefden de dj’s een opkomst. De oprichter en bandleider zegt dat er toen een keus gemaakt moest worden. Of ze bleven voor een appel en een ei op de markt of ze zouden vanaf een afstand kijken hoe de toekomst zich zou ontwikkelen. Ze besloten zich terug te trekken uit de scene. Twee jaar geleden besloot Sharma de muziek weer op te pakken. “Dat was een goed moment, want in de tussentijd was de helft van de bandleden vader geworden, doceerde ik veel en hielden wij ons warm met gemiddeld twee concerten per jaar. In die vijf jaar nam ik de tijd om goed na te denken, want als ik terugwilde op de markt kon ik dat niet met de cd uit 2002. Ik moest iets nieuws te bieden hebben. En aangezien mijn liefde ligt in de New York salsa van de jaren 70 was de keus snel gemaakt.” In de ‘rustperiode’ maakte Sharma ook vijf studie reizen naar Cuba, waar hij de folklore bestudeerde. Hij zag er overeenkomsten met de African roots, met de Afrikaans Surinaamse muziek en met de candomblé uit Brazilië. “Ik verdiepte mij erin en echt ik vind de Cubaanse salsa te gek, maar ik hou toch meer van de salsa van de jaren 70 en iconen als Rubén Blades (salsa zanger en tekstschrijver uit Panama...red).”

Grammy?

En dus is Resurreccion een knipoog naar de jaren 70, waar veelal sociaal maatschappelijke problemen werden bezongen. “Mensen konden zich identificeren met de teksten en daarom is het niet zo populair qua dans”, meent Sharma. Hij trok alles uit de kast voor deze cd, want hij werkte er met iconen uit de tijd die allemaal gemiddeld vier Grammy’s op hun naam hebben of een Oscar, waaronder Oscar Hernández, de bandleider van Blades. Hernández won echter ook met zijn eigen band ‘The Spanish Harlem Orchestra’ een Grammy. En het is deze zelfde Hernández die de cd van Masalsa heeft geproduceerd. Een bijzonder nummer voor Sharma qua arrangement is de nummer zes op de cd ‘Soy aquel’. Dit nummer is een arrangement van Angel Fernandez, de musical director van Marc Anthony. Deze en nog meer klinkende namen zijn deel van de cd. “Mensen moeten plezier hebben wanneer ze naar de muziek luisteren. Ze moeten er een goed gevoel bij krijgen”, besluit de oprichter. “De cd is liefde voor muziek.” De dertien leden komen uit Suriname, Curaçao, Venezuela en Nederland. En de reacties op Resurreccion zijn tot nu toe allemaal positief. “Al de dag na de release party werd ik benaderd door El Chino, dat is de grootste promotor van Colombia om de cd uit te zetten. En nu staan de nummers wereldwijd op verschillende lijsten. De cd is ook voor vele mensen een ‘resurreccion’, besluit de bandleider. In ieder geval moeten wij er niet van opkijken als door de neergezette kwaliteit een van de nummers daadwerkelijk een latin Grammy in de wacht weet te slepen. Dat zullen de dame en heren van Masalsa dubbel hebben verdiend. Maar tot dat moment past een groep als Masalsa perfect op ons eigen Salsuri festival.-.

test--<--